Magnesium vermindert schade hersenbloeding
Sterfte kwart lager dankzij gebruik goedkoop middel
Magnesium kan de levens redden van patiënten die een hersenbloeding hebben gehad. Patiënten die na een hersenbloeding magnesium krijgen toegediend hebben maar liefst 25 procent minder kans om te overlijden. Ook lopen ze aanzienlijk minder risico op zware handicaps. Dit blijkt uit een onderzoek van Walter van den Bergh, neuroloog in het Universitair Medisch Centrum Utrecht, waarvan de resultaten zijn gepubliceerd in het medisch wetenschappelijk tijdschrift Stroke.
Magnesium verkleint de kans op een herseninfarct door zuurstofgebrek in de hersenen na een hersenbloeding met ruim 30 procent. Hierdoor daalt het aantal patiënten dat drie maanden na de hersenbloeding is overleden met een kwart. Een belangrijk deel van de hersenschade ontstaat vaak pas na de bloeding. “Een deel van de hersenvaten vernauwt zich als reactie op de bloeding. Zo ontstaat zuurstoftekort wat tot extra hersenschade leidt”, legt van den Bergh uit. Ieder jaar krijgen ruim 7000 mensen in ons land een hersenbloeding. Bij 1500 van deze patiënten is sprake van een hersenvliesbloeding, een type dat vooral relatief jonge mensen treft. Hun gemiddelde leeftijd is 55 jaar. De helft van deze mensen overlijdt binnen drie maanden. Van diegenen die blijven leven kampt de helft met zeer zware handicaps waardoor men veelal in een verpleegtehuis terecht komt.
Het veilige en goedkope middel magnesium kan deze ernstige schade enorm beperken. Uit het onderzoek blijkt dat magnesium de schrikreactie van de bloedvaten in het hoofd tegengaat waardoor een belangrijk deel van de schade wordt beperkt. “Achttien van de 140 patiënten die magnesium kregen herstelden zelfs volledig”, zegt de neuroloog. Op dit moment loopt een internationaal onderzoek om te kijken of patiënten dit na een hersenbloeding standaard toegediend moeten krijgen.